HALAMAN UTAMA, VIDEO, SLIDESHOW,GAMBAR, LATIHAN

Monday, November 26, 2012

STRUKTUR GIGI


Gigi terbahagi dalam dua bahagian besar iaitu mahkota dan akar. Mahkota adalah bahagian gigi yang terlihat dalam mulut, sedangkan akar adalah bahagian yang tertanam dalam tulang rahang. Sedangkan secara struktur, gigi merupakan salah satu jaringan keras tubuh yang terdiri dari enamel/email, dentin, dan sementum.


Untuk enamel/email, sebenarnya bahagian ini merupakan bahagian gigi yang paling keras. Enamel inilah yang melapisi mahkota gigi dan mempunyai ketebalan yang bervariasi mulai bahagian puncak mahkota dan akan semakin menipis ketebalannya pada dasar mahkota, tepatnya pada perbatasan mahkota dengan akar gigi. Warna enamel gigi pun sebenarnya tidak putih mutlak, kebanyakan lebih mengarah keabu-abuan dan semi translusen. Kecuali pada kondisi enamel yang abnormal sering kali menghasilkan warna yang menyimpang dari warna normal enamel dan cenderung mengarah ke warna yang lebih gelap. Semakin menuju ke bahagian dalam dari enamel, kekerasannya akan semakin berkurang. Bahagian enamel ini pula yang menjadi awal terjadinya lubang pada gigi, kerana sifatnya mudah larut terhadap asam, dan kelarutannya juga meningkat seiring dengan semakin dalamnya lapisan enamel. Untuk itu kenapa kita sering mendengar anjuran untuk sering menggosok gigi adalah agar kondisi enamel gigi kita biasa dicegah dari kondisiasam seminimal mungkin bahagian yang lebih dalam dari enamel adalah dentin. 

Dentin merupakan bahagian yang terluas dari struktur gigi, meliputi seluruh panjang gigi mulai dari mahkota hingga akar. Dentin pada mahkota gigi dentin dilapisi oleh enamel, sedangkan dentin pada akar gigi dilapisi oleh sementum. Kalau kita amati, bahagian ini memegang peranan yang sangat penting iaitu sebagai pelindung dari ruang pulpa. Jadi sebenarnya bahagian inilah yang menjadi pertahanan kedua gigi kita setelah enamel.
Jaringan keras yang terakhir dari sebuah gigi adalah sementum atau pada gamber diatas dinamakan semen. Layaknya enamel yang melapisi dentin pada bagian mahkota, sementum juga melapisi dentin namun untuk dentin pada bagian akar gigi. Sementum ini secara normal tidak tampak dari pandangan kita, namun tertutup oleh tulang dan dilapisi oleh gusi. Pada beberapa kondisi abnormal, sementum akan tampak. Semua struktur  jaringan keras gigi akan berintegrasi membentuk struktur yang lebih kuat.
Lapisan email, merupakan lapisan yang paling keras.
●Tulang gigi (dentin), di dalamnya terdapat saraf dan pembuluh darah.
Rongga gigi (pulpa), merupakan bahagian antara corona dan radiks.
●Leher gigi atau kolum, merupakan bagian yang berada di dalam gusi.
Akar gigi atau radiks, merupakan bagian yang tertanam pada tulang  
  rahang.
Akar gigi melekat pada tulang rahang dengan perantaraan semen gigi.
Semen gigi melapisi akar gigi dan membantu menahan gigi agar tetap  
   melekat pada gusi. Terdiri atas:
    ▪Lapisan semen, merupakan pelindung akar gigi dalam gusi.
    ▪Gusi, merupakan tempat tumbuh gigi.

"Penjelasan struktur gigi dalam Bahasa Cina"

1 comment: